zondag 24 februari 2013

Werkzaam in een organisatie? De do's en don'ts

Hallo iedereen,

Veel mensen zijn werkzaam binnen een organisatie en tegenwoordig is gebruik maken van het mailverkeer binnen een organisatie ondenkbaar. Wat zijn de omgangsvormen voor zowel binnen als buiten het mailverkeer; wat zijn absolute do's en no-go's, zowel zakelijk als privé? Hieronder is mijn mening hierover te lezen.
Laten we maar beginnen met wat ik absoluut het belangrijks vind: laat iedereen in zijn waarde. Ook al heb je een bloedhekel aan een bepaalde collega, bepaalde klasgenoot of een kennis. Bazel of mail dat niet rond aan iedereen die het maar horen wilt. Hoe zou jij het andersom vinden? Ook niet bepaald leuk lijkt me. En wil je zo graag je ei kwijt? Zeg dat dan tegen de desbetreffende persoon. Wel op een nette, beleefde manier. Ga niet schreeuwen en betrek anderen er ook niet bij.
Probeer zakelijk en privé ook gescheiden te houden. Tuurlijk mag je iets leuks vertellen wat je privé hebt meegemaakt aan je aardige collega, maar ik bedoel meer dat de dingen die op de werkvloer gebeuren, daar blijven. Reken collega's privé niet aan voor wat er op de werkvloer is gebeurd (je komt bijvoorbeeld een collega tegen tijdens het boodschappen doen). Doe normaal, gedraag je niet geïrriteerd en wees die aardige collega.
Wat betreft het mailverkeer; daar gelden bovenstaande 'omgangsvormen' wat mij betreft ook voor. We gaan  een situatie schetsen. Aangezien er ook buiten de lesuren gecommuniceerd zal moeten worden, zullen er wel enigszins wat mailtjes over en weer gaan. Stel; je zit een projectgroep wat inclusief jou bestaat uit 4 projectleden en je irriteert je mateloos aan een projectlid. Hou het voor je en mail dat niet rond aan je overige projectleden. Zit je er echt mee en moet je het kwijt? Zeg dat dan rustig en betrek de andere projectleden er niet bij. En ook al is dat ene projectlid niet altijd jouw ideale persoon om mee samen te werken, laat het los en doe normaal tegen hem of haar buiten het project om.
En dit was het einde alweer van deze blogpost. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad en tot de volgende keer!
Wat zijn volgens jouw de do's en don'ts als je werkzaam bent bij een organisatie? 

Tot de volgende keer,

Charlie Mac Donald 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten